Klargøring af ski

Her er nogle forslag til, hvordan man gør fjeldskiene klar inden turen. Man har som minimum brug for: et gammelt strygejern uden damp (fås i genbrugsforretninger), grundvoks, en voksskraber, en korkprop og paraffin (fås i Matas) eller rigtig glidevoks (fås i skiforretninger).

  • Skiene renses for gammel voks med rensebenzin. Husk god udluftning. Brug evt. skraberen først hvis der er et tykt lag.
  • Hvis der er dybe ridser skal de fyldes ud, så der ikke trænger vand ind i skien. Indtrængende vand får trækernen til at rådne. Plastic af samme type som sålen (P-tex) fås flere steder. Det smeltes ned i hullet, og det overskydende skrabes/skæres væk, når det er kølet af. Hullet renses grundigt først.
  • Strygejernet sættes på syntetisk eller lidt varmere, der smøres grundvoks midt på skien og det smeltes ind. Det skal dække hele smørelommen, eller der hvor du normalt smører voks på. Grundvoksen gør det meget lettere at få den almindelige voks til at sidde.
  • Hvis du bruger feller er det ikke noget problem at have voks på skiene samtidig. Tværtimod er det rart at kunne veksle mellem feller og voks. Vokslaget bør dog ikke blive for tykt, specielt ikke blød voks. Skrab gammel voks af helt en gang imellem, hvis du bruger feller.
  • Paraffin smeltes ind i resten af sålen.
  • Lad sålen køle af mens du tager den anden ski. Når sålen er kold skrabes det overskydende voks og paraffin af. Paraffinen glattes ud med korkproppen.
  • Hvis stålkanterne er sløve kan de slibes op med en fil, men det er svært hvis man ikke har en speciel kantsliber eller noget at spænde skien fast med. På fjeldet betyder det ikke så meget med skarpe kanter, men hvis man skal på pistefræs kan det være en god idé at få slebet skiene i en skiforretning.
  • Bindingen gås efter for slid, sprækker og mørnede plastic-dele. Specielt tynde bindinger og bindinger af aluminium kan danne sprækker. Check desuden kabler og bevægelige dele for slid. Skruerne strammes en ekstra gang og bevægelige dele smøres. Hvis skruerne er limet med epoxy-lim kan de løsnes ved at varme skruen med f.eks. en loddekolbe. Skruer bør altid limes med epoxy-lim eller tilsvarende. Det gør bindingen stærkere, forhindrer at skruen løsner sig og lukker skruehullet, så der ikke trænger vand ind.
  • Hvis oversiden af skien er meget ødelagt kan man overveje at lukke hullerne med lidt lak, så der ikke trænger vand ind i skien. Huller fra gamle bindinger fyldes ligeledes op og lukkes med lak, så der ikke trænger vand ind.

Skrevet af Erik Cederstrand

Februar 2001